Metodologias de ensino empregadas no ensino de enfermagem em neonatologia

Autores

  • Nylze Helena Guillarducci Rocha nylze@hotmail.com
  • Elaine Aparecida da Silva elaineiot@hotmail.com
  • Maria Paula Custódio Silva maria_paulacs@hotmail.com
  • Maria Eduarda Maluf Naves malufnaves@gmail.com
  • Júlia Silveira de Freitas juliasilveiraf@outlook.com
  • Divanice Contim d.contim@uol.com.br

DOI:

10.24276/rrecien2023.13.41.238-247

Palavras-chave:

Estudantes de Enfermagem, Recém-Nascido, Ensino

Resumo

Mapear e discutir metodologias empregadas no ensino de graduandos de enfermagem para prestar assistência ao recém-nascido. Scoping review, desenvolvida com base no método proposto pelo Joanna Briggs Institute. A busca foi realizada em quatro bases de dados a fim de responder à pergunta: Quais as melhores metodologias utilizadas no ensino de enfermagem sobre o recém-nascido? Os dados extraídos foram analisados em uma planilha Excel®. A amostra final foi constituída por 19 estudos. A metodologia que mais se destacou nos estudos foi a simulação realística, seja em modo presencial ou virtual, demonstrando sua efetividade nos ganhos de conhecimento quando comparada a outras estratégias de ensino. Foi possível perceber que a associação de diferentes metodologias de ensino pode facilitar o processo de aprendizagem. Todas estratégias evidenciadas nos artigos apresentaram-se efetivas quanto ao aperfeiçoamento de conhecimentos, habilidades, confiança e estímulo ao pensamento crítico-reflexivo.

Descritores: Estudantes de Enfermagem; Recém-nascido; Ensino.

 

Teaching methodologies used in teaching nursing in neonatology

Abstract: Mapping and discussing methodologies used not only by nursing students in newborn care. Scoping review, developed based on the method proposed by the Joanna Briggs Institute. The search was carried out in four databases in order to answer the question: What are the best methodologies used in teaching nursing about the newborn? The extracted data were analyzed in an Excel® spreadsheet. The final sample consisted of 19 studies. The methodology that most stood out in the studies was the realistic simulation, whether in person or virtual, demonstrating its effectiveness in gaining knowledge when compared to other teaching strategies. It was possible to perceive that the association of different teaching methodologies can facilitate the learning process. All strategies highlighted in the articles were effective in terms of improving knowledge, skills, confidence and encouraging critical-reflective thinking.

Descriptors: Students, Nursing, Infant, Newborn, Teaching.

 

Metodologías didácticas utilizadas en la enseñanza de enfermería en neonatología

Resumen: Mapear y discutir metodologías utilizadas no solo por estudiantes de enfermería en el cuidado del recién nacido. Scoping review, desarrollado con base en el método propuesto por el Instituto Joanna Briggs. La búsqueda se realizó en cuatro bases de datos con el fin de responder a la pregunta: ¿Cuáles son las mejores metodologías utilizadas en la enseñanza de enfermería sobre el recién nacido? Los datos extraídos se analizaron en una hoja de cálculo de Excel®. La muestra final estuvo compuesta por 19 estudios. La metodología que más se destacó en los estudios fue la simulación realista, ya sea presencial o virtual, demostrando su efectividad en la adquisición de conocimientos en comparación con otras estrategias de enseñanza. Fue posible percibir que la asociación de diferentes metodologías de enseñanza puede facilitar el proceso de aprendizaje. Todas las estrategias destacadas en los artículos fueron efectivas en términos de mejorar el conocimiento, las habilidades, la confianza y fomentar el pensamiento crítico-reflexivo.

Descriptores: Estudiantes de Enfermería, Recién Nacido, Enseñanza.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

Fontes FLL, Santana RS, Soares JC, Pereira RIN., Santo IMBE, Sousa MSR, et al. Desafios e dificuldades enfrentadas pelo enfermeiro docente para o exercício da docência no ensino superior. REAS. 2019; 15(12):e11420.

Brasil. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação Superior. Resolução CNE/CES n. 3 de 07 de novembro de 2001. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do curso de Graduação em Enfermagem. Diário Oficial da União. 2001; Seção 1:37. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES03.pdf>.

Solto RQ, Linhares FMP, Cânejo MIM Tourinho SFV, Cordeiro RC, Pluye P. Metodologias de ensino-aprendizagem sob a perspectiva de discentes de enfermagem. Rev Rene. 2018; 19:e3408,1-8.

Chavaglia SRR, Barbosa MH, Santos AS, Duarte RD, Contim D, Ohl RIB. Estratégias didáticas identificadas junto a graduandos de enfermagem. Cogitare Enferm. 2018; 23(3):e53876.

Fonseca LMM, Góes FSN, Ferecini GM, Leite AM, Mello DF, Scochi CGS. Inovação tecnológica no ensino da semiotécnica e semiologia em enfermagem neonatal: do desenvolvimento à utilização de um software educacional. Texto Contexto Enferm. 2009; 18(3):549-58.

Leon CGRMP, Silva AK, Ribeiro LM, Brasil GC, Guarda LEA, Fonseca LMM. Construção e validação de casos clínicos para utilização no ensino de enfermagem no contexto materno-infantil. Rev Enferm Referência. 2018; 18: 51-62.

Lumchio L, Philomina T, Gita R, Yumnam SD, Poonam J, Kamlesh KS. Engaging Nursing Students with Small Group Learning in Midwifery Education. IJONE. 2019; 11(1):55-9.

Mishal L, Muhammad H, Muhammad A, Maryam A, Sadia K. Pedagogical Framework Versus Traditional Method on Knowledge and Self-Efficacy of Nursing Students Regarding Neonatal Resuscitation: a Randomized Controlled Trial. IJONE. 2021; 13(4):99-108.

Parvinder K, Amrita AS, Smitha N. Video Teaching Programme: It’s Effectiveness on Knowledge of Students. IJONE. 2019; 11(4):75-9.

Reid CA, Ralph JL, El-Masri M, Ziefle K. High-Fidelity Simulation and Clinical Judgment of Nursing Students in a Maternal-Newborn Course. West J Nurs Res. 2020; 42(10):829-837.

Alden KR. A Web-Based Module to Enhance BSN Students' Knowledge and Confidence in Teaching Parents About Newborn Behavior. J Perinat Educ. 2018; 27(2):104-114.

Liaqat M, Hussain M, Afzal M, Altaf M, Khan S, Gilani AS et al. Efficacy of pedagogical framework in neonatal resuscitation skill learning in a resource-limited setting: a randomized controlled trial. BMC Med Educ. 2021; 21(1):436.

Madhavanprabhakaran G, Al-Khasawneh E, Wittmann, L. Perceived Benefits of Pre-Clinical Simulation-based Training on Clinical Learning Outcomes among Omani Undergraduate Nursing Students. Sultan Qaboos Univ Med J. 2015; 15(1):105-111.

Fonseca LMM, Aredes NDA, Fernandes AM, Batalha LMC, Apóstolo JMA, Martins JCA, et al. Computer and laboratory simulation in the teaching of neonatal nursing: innovation and impact on learning. Rev Latino-Am Enferm. 2016; 24:e2808.

O'Flaherty J, Costabile M. Using a science simulation-based learning tool to develop students' active learning, self-confidence and critical thinking in academic writing. Nurse Educ Pract. 2020; 47.

Yu M, Yang M, Ku B, Mann JS. Effects of Virtual Reality Simulation Program Regarding High-risk Neonatal Infection Control on Nursing Students. Asian Nurs Res. 2021; 15(3):189-196.

Rashwan ZI, El Sheshtawy OR, Abdelhalim GE, Eweida RS, Khamis GM. Scenario-based clinical simulation: Bridging the gap between intern-students’ anxiety and provision of holistic nursing care for preterm neonates. Nurse Educ Pract. 2021; 54.

Yang SY. Effectiveness of neonatal emergency nursing education through simulation training: Flipped learning based on Tanner's Clinical Judgement Model. Nursing open. 2021; 8(3):1314-1324.

Craft-Blacksheare M, Frencher Y. Using high fidelity simulation to increase nursing students' clinical postpartum and newborn assessment proficiency: a mixed-methods research study. Nurse Educ Today. 2018; 71:198-204.

Cobbett S, Snelgrove-Clarke E. Virtual versus face-to-face clinical simulation in relation to student knowledge, anxiety, and self-confidence in maternal-newborn nursing: a randomized controlled trial. Nurse Educ Today. 2016; 45:179-184.

Kang KA, Kim SJ, Oh J, Kim S, Lee MN. Effectiveness of simulation with team-based learning in newborn nursing care. Nurs Health Sci. 2016; 18(2):262-269.

Fonseca LM., Aredes ND, Dias DM, Scochi CG, Martins JC, Rodrigues MA. Serious game e-Baby: nursing students' perception on learning about preterm newborn clinical assessment. Rev Bras Enferm. 2015; 68(1):9-19.

Joshi P, Thukral A, Joshi M, Deorari AK, Vatsa M. Comparing the Effectiveness of Webinars and Participatory learning on essential newborn care (ENBC) in the class room in terms of acquisition of knowledge and skills of student nurses: a randomized controlled trial. Indian J Pediatr. 2013; 80(2):168-170.

Sarvan S, Efe E. The effect of neonatal resuscitation training based on a serious game simulation method on nursing students' knowledge, skills, satisfaction and self-confidence levels: a randomized controlled trial. Nurse Educ Today. 2022; 05298.

Scochi CG, Nogueira FS, Pereira FL, Brunherotti MR. Programa para pais de bebês de risco: contribuição para formação do aluno de enfermagem. Rev Bras Enferm. 2002; 55(1):36-43.

Polit DF, Beck CT, Hungler BP. Fundamentos de Pesquisa em Enfermagem: métodos, avaliação e utilização. 9. ed. Porto Alegre: Artmed Editora. 2018.

Seto TL, Tabangin ME, Taylor KK, Josyula S, Vasquez JC, Kamath-Rayne BD. Breaking down the objective structured clinical examination: An evaluation of the helping babies breathe osces. Int J Healthc Simul. 2017; 12(4):226-32.

Greif R, Lockey A, Breckwoldt J, Carmona F, Conaghan P, Kuzovlev A, et al. European Resuscitation Council Guidelines 2021: Education for resuscitation. Resuscitation. 2021; 161:388-407.

Yousef N, Moreau R, Soghier L. Simulation in neonatal care: towards a change in traditional training? Eur J Pediatr. 2022; 181(4):1429-1436.

Costa RRO, Araújo MS, Medeiros SM, Mata ANS, Almeida RGS, Mazzo A. Análise conceitual e aplicabilidade de telessimulação no ensino em saúde: revisão de escopo. Esc Anna Nery. 2022; 26:e20210457.

Koff A, Burns R, Auerbach M, Lee B, Pearce J, et al. Pediatric Emergency Medicine Didactics and Simulation (PEMDAS) telesimulation series: hyperleukocytosis. Med Ed PORTAL. 2021; 17:11205.

Bull A, Sweet L. Midwifery students receiving the newborn at birth: A pilot study of the impact of structured training in neonatal resuscitation. Nurse Educ Pract. 2015; 15(5):387-92.

Hu H, Xiao Y, Li H. The Effectiveness of a Serious Game Versus Online Lectures for Improving Medical Students' Coronavirus Disease 2019 Knowledge. Games Health J. 2021; 10(2):139-144.

Ghoman SK, Patel SD, Cutumisu M, von Hauff P, Jeffery T, Brown MRG, et al. Serious games, a game changer in teaching neonatal resuscitation? A review. Arch Dis Child Fetal Neonatal Ed. 2020; 105(1):98-107.

Oliveira JLG, Nascimento J da SG, Dalri MCB, Torres GS. Estratégias de ensino e aprendizagem da ressuscitação cardiopulmonar neonatal para enfermagem: revisão integrativa da literatura. Rev Enferm Centro Oeste Mineiro. 2019; e3572.

Publicado

17-03-2023
Métricas
  • Visualizações 0
  • pdf downloads: 0

Como Citar

ROCHA, N. H. G. .; SILVA, E. A. da .; SILVA, M. P. C. .; NAVES, M. E. M. .; FREITAS, J. S. de .; CONTIM, D. Metodologias de ensino empregadas no ensino de enfermagem em neonatologia. Revista Recien - Revista Científica de Enfermagem, [S. l.], v. 13, n. 41, p. 238–247, 2023. DOI: 10.24276/rrecien2023.13.41.238-247. Disponível em: https://recien.com.br/index.php/Recien/article/view/734. Acesso em: 1 abr. 2025.

Edição

Seção

Artigos