Educação de residentes multiprofissionais na atenção primária na COVID-19

Autores

DOI:

10.24276/rrecien2023.13.41.111-124

Palavras-chave:

Atenção Primária à Saúde, Capacitação em Serviço, Estratégia Saúde da Família, Infecções por Coronavírus

Resumo

Descrever, na visão dos residentes, a organização e as dinâmicas de atendimento instituídas na atenção primária à saúde na pandemia da COVID-19, e discutir o processo de educação neste contexto. Estudo qualitativo, descritivo, desenvolvido com os alunos do Programa de Residência Multiprofissional em Saúde da Família da Universidade Federal de Rondônia, Brasil. Aplicou-se entrevista semiestruturada entre junho e agosto de 2020, e análise de conteúdo temática. Emergiram três categorias, com temas que envolveram habilidade de comunicação, trabalho em equipe, liderança, conhecimento e contato com o território, flexibilidade, educação permanente e equilíbrio emocional. Destacaram-se dificuldades na educação pela necessidade de novo planejamento didático-pedagógico, falta de recursos e pouco investimento na atenção primária. Das facilidades, destacaram-se autonomia e implementação de novas estratégias, como telemonitoramento. A pandemia trouxe novos elementos para a educação do residente, ampliando seu escopo, principalmente, na gestão e liderança.

Descritores: Atenção Primária à Saúde, Capacitação em Serviço, Estratégia Saúde da Família, Infecções por Coronavírus.

 

Education of multidisciplinary residents in primary care in COVID-19

Abstract: To describe, in the residents' view, the organization and dynamics of care instituted in primary health care in the COVID-19 pandemic, and to discuss the education process in this context. A qualitative, descriptive study developed with students from the Multiprofessional Residency Program in Family Health at the Federal University of Rondônia, Brazil. A semi-structured interview was applied between June and August 2020, and thematic content analysis. Three categories emerged, with themes that involved communication skills, teamwork, leadership, knowledge and contact with the territory, flexibility, permanent education and emotional balance. Difficulties in education were highlighted due to the need for new didactic-pedagogical planning, lack of resources and little investment in primary care. Of the facilities, autonomy and implementation of new strategies, such as telemonitoring, stood out. The pandemic brought new elements to resident education, expanding its scope, mainly in management and leadership

Descriptors: Coronavirus Infections, Family Health Strategy, Inservice Training, Primary Health Care.

 

Educación de residentes multidisciplinarios en atención primaria en COVID-19

Resumen: Describir, en la visión de los residentes, la organización y la dinámica de la atención instituida en la atención primaria de salud en la pandemia de COVID-19, y discutir el proceso de educación en este contexto. Estudio cualitativo, descriptivo, desarrollado con estudiantes del Programa de Residencia Multiprofesional en Salud de la Familia de la Universidad Federal de Rondônia, Brasil. Se aplicó entrevista semiestructurada entre junio y agosto de 2020 y análisis de contenido temático. Surgieron tres categorías, con temas que involucraron habilidades de comunicación, trabajo en equipo, liderazgo, conocimiento y contacto con el territorio, flexibilidad, educación permanente y equilibrio emocional. Se destacaron las dificultades en la educación por la necesidad de una nueva planificación didáctico-pedagógica, falta de recursos y poca inversión en la atención primaria. De las facilidades, se destacó la autonomía y la implementación de nuevas estrategias, como el telemonitoreo. La pandemia trajo nuevos elementos a la formación de residentes, ampliando su alcance, principalmente en gestión y liderazgo.

Descriptores: Atención Primaria de Salud, Capacitación en Servicio, Estrategia de Salud Familiar, Infecciones por Coronavirus.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

Donnelly C, Ashcroft R, Bobbette N, Mills C, Mofina A, Tran T, et al. Interprofessional primary care during COVID-10: a survey of the provide perspective. BMC Fam Pract. 2021; 22:31.

Rasanathan K, Evans TG. Primary health care, the declaration of astana and COVID-19. Bull World Health Organ. 2020; 98(11):801-8.

Xu Z, Ye Y, Wang Y, Qian Y, Pan J, Lu Y, et al. Primary care practitioners’ barriers to and experience of COVID-19 epidemic control in China: a qualitative study. J Gen Interm Med. 2020; 35(11):3278-84.

Bardin L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70. 2016.

Saunders B, Sim J, Kingstone T, Baker S, Waterfield J, Bartlam B; Burroughs H; Jinks C. Saturation in qualitative research: exploring its conceptualization and operationalization. Qual Quant. 2018; 52(4):1893-1907.

Gaffney B, O’Carroll O, Conroy F, Butler MW, Keane MP, McCarthy C. The impact of COVID-19 on clinical education of internal medicine trainees. Ir J Med Sci. 2020; 15:1-3.

Anderson SL, Bianco J, DeRemer CE. Adapting ambulatory care learning environments in response to the COVID-19 pandemic. Am J Health Syst Pharm. 2021; 13:zxab016.

Persky AM, Fuller KA, Jarstfer M, Rao K, Rodgers JE, Smith M. Maintaining core values in postgraduate programs during the COVID-19 pandemic. Am J Pharm Educ. 2020; 84(6):ajpe8158.

Campbell P, Witenko C, Dzierba AL. Perseverance in a pandemic: a unique pharmacy residency learning experience. Am J Health Syst Pharm. 2021; 4:zxaa206.

Ramos TM, Rennó HMS. Training in the nursing residency in primary care/family health from the perspective of the graduates. Rev Gaúcha Enferm. 2018; 39:e2018-0017.

Ministério da Saúde. Portaria nº 530/GM, de 27 de março de 2020. Dispõe sobre a Ação Estratégica "O Brasil Conta Comigo - Residentes na área de Saúde", para o enfrentamento à pandemia do coronavírus (COVID-19). Diário Oficial da União. Brasília: MS, 2020. Edição 61, Seção 1, p.75. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/CCIVIL_03/Portaria/PRT/Portaria%20n%C2%BA%20580-20-ms.htm>.

Schroder AC, Vanz AP, Geremia C, Trindade CS, Canabarro. Telehealth in a reference center in diabetes mellitus: a cross-sectional analysis. Esc Anna Nery. 2021; 25(1):e20200046.

Morosini MVGC, Fonseca AF, Lima LD. Política nacional de atenção básica 2017: retrocessos e riscos para o sistema único de saúde. Saúde debate. 2018; 42(116):11-24.

Lau J, Tan DHY, Wong GJ, Lew YJ, Chua YX, Low LL, et al. Prepared and highly committed despite the risk of COVID-19 infection: a cross-sectional survey of primary care physicians' concerns and coping strategies in Singapore. BMC Fam Pract. 2021; 22(1):22.

Ministério da Saúde. Protocolo de manejo clínico do coronavírus (COVID-19) na Atenção Primária a Saúde. Versão 7. Brasília: MS. 2020. Disponível em: <https://www.saude.gov.br/images/pdf/2020/marco/20/20200318-ProtocoloManejo-ver002.pdf>.

Ministério da Saúde. Recomendações para adequação das ações dos Agentes Comunitários de Saúde frente à atual situação epidemiológica referente ao COVID-19. Brasília: MS, 2020. Disponível em: <http://189.28.128.100/dab/docs/portaldab/documentos/20200324_recomendacoes_ACS_COVID19_ver001_final.pdf>.

Ministério da Saúde. Orientações para o isolamento domiciliar. Brasília: MS, 2020. Disponível em: <https://www.unasus.gov.br/especial/covid19/pdf/28>.

Garcia LP, Duarte E. Infodemic: excess quantity to the detriment of quality of information about COVID-19. Epidemiol. Serv Saúde. 2020; 29(4):e2020186.

Sarti TD, Lazarini WS, Fontenelle LF, Almeida APSC. What is the role of primary health care in the COVID-19 pandemic? Epidemiol Serv Saúde. 2020; 29(2):e2020166.

Sutherland AE, Stickland J, Wee B. Can video consultations replace face-to-face interviews? Palliative medicine and the Covid-19 pandemic: rapid review. BMJ Support Palliat Care. 2020; 10(3):271-5.

Bhandari S, Wahl B, Bennett S, Engineer CY, Pandey P, Peters DH. Identifying core competencies for practicing public health professionals: results from a Delphi exercise in Uttar Pradesh, India. BMC Public Health. 2020; 20:1737.

Schwerdtle PN, Connell CJ, Lee S, Plummer V, Russo PL, Endacott R, et al. Nurse expertise: a critical resource in the COVID-19 pandemic response. Ann Glob Health. 2020; 86(1):49.

Lopes H, Mckay V. Adult learning and educations as a tool to contain pandemics: the COVID-19 experience. Int Rev Educ. 2020; 66:575-602.

Peres MAA, Brandão MAG, Aperibense PGGS, Lacerda AC, Paim L. Ferreira MA. Facing up COVID-19: what cannot be relativized in nursing higher education. Texto Contexto Enferm. 2021; 29:e20200236.

Publicado

28-01-2023
Métricas
  • Visualizações 0
  • pdf downloads: 0

Como Citar

MOURA, C. O. de .; MOREIRA, K. F. A. .; REBELLO, P. D. .; BRANCO, L. B. V. .; CRESPO, M. da C. A. .; SILVA, M. M. da . Educação de residentes multiprofissionais na atenção primária na COVID-19. Revista Recien - Revista Científica de Enfermagem, [S. l.], v. 13, n. 41, p. 111–124, 2023. DOI: 10.24276/rrecien2023.13.41.111-124. Disponível em: https://recien.com.br/index.php/Recien/article/view/722. Acesso em: 1 abr. 2025.

Edição

Seção

Artigos