Educação na enfermagem: combater o estigma associado ao transtorno mental

Marcela dos Santos Ferreira, Cristiane Duarte Barbosa, Patrícia Kelly Caglia Bragança Fernandes

Resumo

O presente estudo objetivou realizar uma revisão sistemática da literatura, norteada pela seguinte questão: existe influência das intervenções educativas na redução do estigma presente em profissionais e estudantes da área da Enfermagem, no período de 2000 a 2018. A revisão sistemática foi executada por meio de busca nas bases de dados Lilacs, Scopus, Medline, Pubmed e Scielo. Apesar da grande estabilidade que as atitudes estigmatizantes apresentam, tornando-as difíceis de serem modificadas, foi possível observar, com base nos resultados encontrados nesta revisão sistemática, transformações atitudinais associadas ao sofrimento psíquico, em discentes e profissionais de enfermagem, após intervenções educativas. Ao se considerar as pesquisas empíricas e as reflexões de teóricos sobre o assunto entende-se que os estudos nesse campo é uma estratégia de combate a estigmatização promissora e que merece ser expandida.

Descritores: Estigma Social, Transtorno Mental, Educação em Enfermagem, Pesquisa em Educação de Enfermagem.

 

Nursing Education: combating the stigma associated with the disorder

Abstract: The present study aimed to to carry out a systematic literature review, guided by the following question: is there an influence of educational skills in reducing stigma, present in nursing professionals and students, from 2000 to 2018. The systematic review was carried out by searching the databases out in the Lilacs, Scopus, Medline, Pubmed and Scielo databases. Despite the great stability that stigmatizing attitudes exhibit, becoming difficult to modify, it was possible to observe, based on the results found in this systematic review, attitudinal changes associated with psychological distress, in students and nursing professionals, after educational interventions. When considering empirical research and theoretical reflections on the subject, studies in this field are a strategy to combat stigmatization that promises and deserves to be expanded.

Descriptors: Social Stigma, Mental Disorders, Education, Enfermagem, Nursing Education Research.

 

Educación en enfermería: lucha contra el estigma asociado con el trastorno

Resumen: El presente estudio tuvo como objetivo llevar a cabo una revisión sistemática de la literatura, guiada por la siguiente pregunta: ¿existe una influencia de las restricciones educativas en la reducción del estigma presente en los profesionales y estudiantes de enfermería, de 2000 a 2018. La revisión sistemática se realizó mediante la búsqueda en las bases de datos. de datos Lilacs, Scopus, Medline, Pubmed y Scielo. A pesar de la gran estabilidad que exhiben las actitudes estigmatizantes, lo que dificulta su modificación, fue posible observar, con base en los resultados encontrados en esta revisión sistemática, los cambios de actitud asociados con el sufrimiento psicológico, estudiantes y profesionales de enfermería, después de las prácticas educativas. Al considerar la investigación empírica y las reflexiones teóricas sobre el tema, los estudios en este campo son una estrategia para combatir la estigmatización prometedora que merece ser ampliada.

Descriptores: Estigma Social, Transtornos Mentales, Educacíon em Enfermeira, Investigacíon em Educacíon de Enfermeria.

Texto completo:

PDF

Referências

Ahmedani BK. Mental health stigma: society, individuals, and the profession. J Soc Work Values Ethics. 2011; 8(2):2-16.

Oliveira S, Carolino L, Paiva A. Mental health program without stigma: effects of direct and indirect strategies on stigmatizing attitudes. RPESM. 2012; (8):30-7.

Gil IMA, Santos JCP, Loureiro LJ. Stigma among nursing students before and after contact with people with mental disorders. Rev Enferm UERJ. 2016; 24(1):1-7.

Thornicroft G, Brohan E, Kassam A, Lewis-Holmes E. Reducing stigma and discrimination: candidate interventions. Int J Ment Health Syst. 2008; 2(1):1-7.

Organização Mundial da Saúde. WHO resource book on mental health, human rights and legislation. Disponível em: . Acesso em 05 nov 2016.

Fishbein M, Ajzen I. Belief, Attitude, Intention and Behavior: An Introduction to Theory and Research. Contemporary Sociology. SAGE Publications. 1977; 6(2):244.

Phelan J, et al. Psychiatric Illness and Family Stigma. Schizophrenia Bulletin. 2009; 24(1):115-126. Disponível em: . Acesso em 05 nov 2016.

Lucchese R, Barros S. A constituição de competências na formação e na prática do enfermeiro em saúde mental. Rev Esc Enferm USP. 2009; 43(1):152-60.

Polit DF, Hungler BP. Fundamentals of nursing research. 4a ed. Porto Alegre: Artes Médicas. 2004.

Ganong LH. Integrative reviews of nursing research. Res Nurs Health. 1987; 10(1):1-11.

Angermeyer MC, Matschinger H, Corrigan PW. Familiarity with mental illness and social distance from people with schizophrenia and major depression: testing a model using data from a representative population survey. Schizophrenia Research. 2004; 69(2):175-182.

Cashwell CS, Smith AL. Stigma and Mental Illness: Investigating Attitudes of Mental Health and Non-Mental-Health Professionals and Trainees. Journal Of Humanistic Counseling, Education, And Development. 2011; 49:189-202.

Gyllensten AL, Sevensson B, Bjorkman T, Hansson L, Leufstadius C, Bejerholm U, et al. Attitudes in healthcare students towards mental illness a pre and post multicenter university program survey. Ijahsp. 2011; 9(3):1-8.

Markstrom U et al. Attitudes towards mental illness among health care students at universities - A follow-up study after completed clinical placement. Nurse Education Today. 2009; 29(6):660-665.

Mino Y et al. Effects of a one-hour educational program on medical Healthcare Students attitudes to mental illness. Psychiatry And Clinical Neurosciences. 2001; 55(5):501-507.

Pedrão LJ et al. Attitudes towards mental health a comparative study between nursing freshmen and seniors. Rev Med Ribeirão Preto. 2003; 36(1):37-44.

Arboleda-Flórez J, Stuart H. From sin to science: fighting the stigmatization of mental illnesses. Revue Canadienne de Psychiatrie. 2012; 57(8):457-63.

Corrigan PW, Gelb B. Three Programs That Use Mass Approaches to Challenge the Stigma of Mental Illness. Psychiatric Services. 2006; 57(3):393-398.

Pimentel FA, Villares CC, Mateus MD. Strategies to combat stigma in mental health. In: Mateus MD. Mental health policies: based on the course on public mental health policies, from CAPS Professor Luiz da Rocha Cerqueira. São Paulo: Instituto de Saúde. 2013; 306-21.

Romano AMM, Pedrão LJ, Costa Junior ML, Miasso AI. The impact of academic training on authoritarism displayed by nursing students towards mental illness. Rev Enferm UFPE Online. 2014; 8:1545-1552.


Visualizações do PDF:

26 views


Visualizações do Resumo:

46 views

Apontamentos

  • Não há apontamentos.
Copyright: ©-2014 Revista Recien - Revista Científica de Enfermagem. Todos os direitos reservados.
Tema: Mason Publishing Group. Customizado por: Articloud